Tienerdrama met happy end in de theaters

Perspresentatie 13 Fanwork 12

Na ruim honderd shows op Broadway en tal van shows op West End komt deze show ’13’ (Thirteen) dus nu naar Nederland. Het verhaal gaat over vooroordelen die zomaar een leven lang op je geplakt kunnen blijven.
De hoofdrolspeler Evan Goldman (gespeeld door Olaf Schot) is als gevolg van de vechtscheiding van zijn ouders weggerukt uit zijn leven in NY en terecht gekomen in een ingeslapen stadje in Indiana waar hij het nerdmeisje Patrice ontmoet (gespeeld door Lorenza Kok). Omringd door de plaatselijke highschool leerlingen moet hij zijn plek op de populariteitsladder opnieuw bemachtigen. Dit blijkt niet eenvoudig en het beloofd ‘drama maar met happy end’ te worden zoals beide hoofdrolspelers mij uit de doeken doen tijdens ons interview. ‘Maar ik verklap niet alles natuurlijk, dan moet men maar komen kijken’ aldus een gevatte Olaf.

Olaf (vanaf dinsdag 14 jaar) verteld mij over zijn rol. ‘Evan is een jongen die vanuit de grote stad in zo’n dorpje terecht komt waar hij eigenlijk vrienden wordt met jongeren die later niet echt vrienden blijken te zijn.’ Op de vraag of hij de dilemma’s van Evan herkent antwoordt hij wijs: ‘Ik kan het me wel ergens voorstellen maar heb er zelf geen last van. Ik heb liever 10 goede vrienden dan 30 oppervlakkige’. Lorenza is met haar 16 jaar een paar jaartjes ouder maar zegt dat zij nog net zo goed dit soort situaties op school ziet gebeuren.
‘Het is iets van niet alleen basisschool. Als je naar middelbaar gaat is het net zo goed aan de hand’. De tip die Lorenza (na even nadenken) kan geven is ‘gewoon jezelf blijven’.
Mooi linkje naar hun musical-ik. Ook last van vooroordelen? ‘Ja echt wel’, zegt Olaf meteen. ‘Veel vinden het maar raar dat ik als jongen dans en zing, dan ben je direct homo. Niets mis mee maar ben ik niet. Ik wil dit al vanaf mijn zesde en vind het gewoon onwijs leuk om te doen’. ‘Ik heb daar wel minder last van’, vult Lorenza aan. ‘Maar als ik zeg dat ik zing gaat het vaak nog wel goed, vooral als ik het bij pop hou maar een musicalnummer is dan al minder. Ik snap daar niets van; net als bij The Voice dat commentaar, snap ik niets van. Als je goed zingt en een mooie stem hebt wat is dan het probleem? Ik vind het ook gewoon leuk om te doen.’

Perspresentatie 13 Fanwork 2

Het is ons duidelijk, hier zit de toekomst van de musicaltop! Een echt voorbeeld/idool kunnen ze zelf niet benoemen. Lorenza:’ Ik kijk meer bewonderend naar een rol die echt bij iemand past. Als ik denk ‘oh het lijkt echt alsof je het bent’ dan vind ik dat heel goed.’ Ambities daarentegen kunnen ze wel zo oplepelen. ‘Een hoofdrol, een keer in Carre, Circustheater oh en de Uitmarkt lijkt me echt heel tof.’ Die Olaf heeft zijn lijstje al klaar. ‘Maar vroeger had ik als doel in een musical spelen en toen ik bij de Sound of Music mocht spelen was dat doel ineens behaald. Toen moest ik een nieuwe bedenken. Dus spelen als m’n werk lijkt me ook wel een mooie.’

Twee bijzondere talenten aan het begin van een nieuwe kans op die doorbraak, die ene rol, dat circustheater. Maar tot die tijd? Hard werken, maar vooral veel plezier hebben in dat wat zij doen. Daarnaast de feedback die ze nu krijgen van de docenten goed in zich opnemen en in praktijk toepassen. Bang voor kritiek zijn ze niet. ‘Oh nee, liever dat ze zeggen wat er nog aan scheelt dan kun je alleen maar verbeteren’ aldus Lorenza. ‘Je hebt er niks aan als je kneiter vals zingt en je docent zegt; nou prima gedaan hoor. Daar leer je niks van’ vult Olaf aan.

Tussen de drie docenten die ook aanwezig zijn, zien wij Elise Berends, die we kennen van het NJMT en andere producties waar zij al eerder haar medewerking aan heeft verleend. Bij het voorstelrondje geeft ze al aan dat deze productie totaal anders is dan wat zij normaal doet. ‘Dit is echte musical en feel good.’ Na het taartmoment schieten we haar toch even aan. Wat voor haar de uitdaging wordt bij de regie van deze productie. ‘Ja je zou denken dat er nu niet veel spelinterpretatie nodig is. Het is allemaal een stuk luchtiger en veel zang en dans. Regi (resp. Regi Severins, de choreograaf) heeft een veel zwaardere taak. Ik probeer als regisseur toch wel ook dat stapje verder te gaan. Een cheerleader is toch meer dan alleen dat. Wat voelt die vrouw, wat beweegt haar en dat soort dingen. Maar inderdaad, ik heb het makkelijk(er) dit keer haha.’

Perspresentatie 13 Fanwork 21
Of de kids het ook makkelijk hebben betwijfelen we dan weer. We kennen Elise als het maximale eruit halen en niet voor minder onder doen dus ze zullen aan de bak moeten.
De daad bij het woord voegend begon (na het officiële taartmoment) dan ook direct de eerste repetitie o.l.v. zangcoach Tineke Blok. Inzingen, scripts uitdelen en een sitzprobe. Wij lieten ze na een kwartiertje maar met rust, genoeg te doen tot aan de première zonder pottenkijkers. Maar daarna? Is iedereen welkom om het eindresultaat te bewonderen. De speellijst wordt later bekend gemaakt maar we zijn benieuwd!

Klik hier voor de foto’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *